Claire Michon

Claire Michon (FR)

Après des études de musicologie et de flûte à bec à Paris, Claire Michon obtient un diplôme de concertiste au Conservatoire d'Utrecht auprès de Marion Verbruggen. 

Passionnée par la musique polyphonique et la rhétorique musicale, elle concilie une carrière de pédagogue et une activité de concertiste.

Au sein de l’ensemble Les Witches (1992-2017), elle a contribué à renouveler l’approche des musiques des îles britanniques et du Nord de l’Europe au XVlle, privilégiant recherche, mémoire, intuition et improvisation. Les enregistrements de l’ensemble ont été salués par la critique européenne.

En 2015, elle fonde le consort de flûtes à bec Selva di Flauti, pour partager avec un large public la beauté et le plaisir de la musique polyphonique de la Renaissance.

Elle a également joué en orchestre (Les Talens Lyriques, Les Musiciens du Louvre,Akadêmia…) et a réalisé la direction artistique d’enregistrement (Doulce Mémoire, A doi Tenori, Lux Borea,etc.)

Longtemps professeur au conservatoire de Poitiers, elle enseigne aujourd'hui au pôle Aliénor, où elle est également coordinatrice du domaine des musiques ancienne, responsable de la formation au DE, du master MRPE (Musique ancienne : recherche et pratique d'ensemble) et responsable des relations internationales. 

 

Claire Michon (EN) 

 After her study in recorder and Musicology in Paris, Claire Michon studied with Marion Verbruggen at the Conservatorium in Utrecht, where she obtained a concert diploma in 1982. During her study time in The Netherlands, she had the opportunity to benefit from counselling by Frans Brüggen, Kees Boeke, Jan Welmers, Jean Boyer…

Her passion for polyphonic music, dance music, musical rhethoric and artistic research has led her to a broad activity as a teacher and performer in France and abroad.

She is a member of the group Les Witches : from 1992 to 2017, this ensemble has contributed to a reniewed approach of the repertoires of the British Isles and of Northern Europe in the 17th century, with an emphasis on research, memory, intuition and improvisation. The concerts and recordings of the group have been celebrated by the French and European audiences and reviewers.

In 2015, she founded the recorder consort Selva di Flauti, to share with a large audience the beauty and pleasure of the polyphonic music of the Renaissance.

She occasionally plays in other groups and orchestras: Les Talens Lyriques, Les Musiciens du Louvre,Akadêmia, Il Nuovo Concerto, and she has worked as a producer for many recordings and CD’s with Doulce Mémoire,La Compagnie Maître Guillaume, A doi Tenori, Lux Borea,etc.

She is currently teaching recorder and Early Music at the pôle Aliénor(Higher Education Institution), where she is also coordinating the pedagogical training and the Early Music department, as well as the International Relations. She teaches regularly in Masterclasses and Academies.

Since 2015, she is member of the Early Music Platform Working Group of the AEC (Association européenne des conservatoire), and has been involved in the VOXEarlyMUS project (2016-2018) as AEC project officer.